IGTE wsparła kampanię edukacyjną dotyczącą oszczędzania w Zespole Szkół w Nozdrzcu na Podkarpaciu.

10 lipca 2015

Połykamy bakcyla oszczędności Izba Gospodarcza Towarzystw Emerytalnych rozwijając zaangażowanie społeczne wsparła kampanię edukacyjną dotyczącą oszczędzania w Zespole Szkół w Nozdrzcu na Podkarpaciu Impreza odbyła się w maju i czerwcu br.

Kampania składała się z kilku elementów. Akcję przygotowali nauczyciele, a pomagali im uczniowie najstarszej klasy gimnazjum. Wspólnie wymyślili hasło akcji – „Połykamy bakcyla oszczędności”. Podzielili kampanię na kilka części, tak by każda była odpowiednia dla percepcji dzieci w wieku od 5 do 16 lat.

Pan Grzegorz Majda, wychowawca III klasy gimnazjum na zajęciach rozmawiał z uczniami o tym czy rozumieją na czym polega oszczędzanie, jak ważne jest oszczędzanie, zarządzanie swoimi finansami, w przyszłości korzystanie z różnej formy bezpiecznych usług, promowanie i kształtowanie postawy hipotetycznego młodego przedsiębiorcy itp. Uczniowie przypomnieli sobie lub poznali podstawowe zagadnienia z ekonomii, finansów osobistych. Ta wiedza potrzebna była do opracowania kolejnych etapów kampanii.

Polonistka, pani Urszula Skubisz przeprowadziła z tą samą klasą lekcję poświęconą sformułowaniom dotyczącym oszczędzania. Stanowiła ona podstawę do wspólnego wymyślania happeningów oraz scenek teatralnych. Większość zostanie odegrana jesienią, już w nowym roku szkolnym. Na lekcji opracowano wspólnie pytania do rozmowy z przedsiębiorcą oraz z dyrektor szkoły. Młodzież wymyślając je zastanawiała się, jak to jest, gdy zarządza się pieniędzmi tylko na własne potrzeby, na potrzeby rodziny, lub na potrzeby szkoły czy firmy. Wywiad z panią dyrektor szkoły został przeprowadzony. Pytania do rozmowy z przedsiębiorcą poczekają do jesieni, do nowego roku szkolnego (nie było go niestety w kraju).

Uczniowie przygotowali również „gazetkę szkolną” na temat oszczędzania. Rozwiesili ją na korytarzu szkolnym pod koniec maja. W szkole po raz pierwszy pojawił się napis „Połykamy bakcyla oszczędności, iście kreatywne działanie – rzecz o tym jak połknąć bakcyla oszczędzania i zaszczepić go w naszej szkolnej społeczności. Akcja trzy w jednym czyli finansowo – przedsiębiorczo – inwestycyjne działania metodą zaradności życiowej, racjonalnego planowania i skrzętnego oszczędzania”.

Patronem szkoły jest Aleksander Fredro i w placówce wiele działań nawiązuje do języka, jakim posługiwał się poeta. Tak stało się tym razem, przy wymyślaniu hasła kampanii. Gazetka (zajmowała sporą część korytarza szkolnego) składała się z kolorowych rysunków pokazujących, że oszczędzać można na wiele sposobów (od pieniędzy, przez środowisko naturalne, do banku czasu). Młodzież wymyśliła, napisała i upowszechniła krótkie wierszyki rymowanki. Zaprosiła też wszystkich uczniów na warsztaty poświęcone oszczędzaniu i wydawaniu pieniędzy, uczniów klas młodszych do wymyślenia komiksu lub historyki o oszczędzaniu, zapowiedziała konkurs dla uczniów klas gimnazjalnych na temat oszczędzania „ZOSTAŃ GENIUSZEM OSZCZĘDNOŚCI” oraz wykonała „wpłatomat – bankomat”. Każdy z uczniów mógł wrzucić do „wpłatomatu” swój pomysł na oszczędzanie, a „bankomat” wypłacał mu słodycze.

Pierwszego czerwca w szkole odbyły się warsztaty poświęcone oszczędzaniu. Trwały sześć godzin lekcyjnych. Składały się z dwóch części. Pierwsza to rozmowy z dorosłymi (nauczycielami i zaproszonymi pracownikami lokalnych instytucji finansowych) na temat oszczędzania, wydawania pieniędzy. Dzieci nie tylko słuchały, ale zadawały także pytania. Opowiadały także o tym, co dla nich oznacza oszczędzanie i jak to robią. Druga to wspólne rysowanie dzieci ze szkoły podstawowej (klasy 0-6), czyli warsztaty plastyczne. Dzieci samodzielnie, lub grupkami rysowały na wielkich kolorowych kartach swoje wyobrażenia o oszczędzaniu, albo wymyślały hasła związane z oszczędzaniem, a potem opowiadały wszystkim skąd taki pomysł. Prace najmłodszych (klasy 0-3) były o tym, w jaki sposób można i należy na co dzień oszczędzać. Uczniowie klasy czwartej wymyślali rymowanki – oszczędzanki! Dzieci o rok starsze narysowały komiks o oszczędzaniu. A uczniowie klasy szóstej przedstawiali plastycznie recycling jako sposób na oszczędzanie i ochronę środowiska w wersji pisanej i zobrazowanej.

Konkurs pomiędzy trzema klasami gimnazjum (I, II i III) przeprowadzono dziewiątego czerwca. Zmaganiom towarzyszyli uczniowie klas młodszych. (w czasie konkursu nie było lekcji przedmiotowych, tylko dzieci słuchały pytań i odpowiedzi, tak by przyswajały sobie informacje). Od czasu do czasu także włączano je w zmagania konkursowe szybkimi pytaniami: gdybyś odkładał złotówkę codziennie to ile pieniędzy będziesz miał po miesiącu? A po roku? A ile uda się nam uzbierać w ciągu roku jeśli odłożymy 2 zł co tydzień?

Pytania konkursowe dla uczniów gimnazjum dotyczyły: matematyki, przyrody (recyklingu), języka polskiego oraz podstaw ekonomii. Pytania konkursowe wymyślili nauczyciele uczący poszczególnych przedmiotów. Konkurs wygrali uczniowie klasy III.

25 czerwca wszyscy uczniowie, którzy wzięli udział w konkursach: ustnym wiedzy; plastycznym, czy podzielili się z „wpłatomatem” pomysłami
na oszczędzanie dostali drobne upominki.